Łożyska to zespoły elementów konstrukcyjnych, które mają za zadanie podtrzymywać wszystkie elementy w maszynie, które się poruszają. Są to chociażby wały, czy osie. Łożysko w dodatku jest w stanie zapewnić im małe tarcie, no i przenoszą obciążenia.

W tym artykule zajmiemy się łożyskami. Rozpoczniemy od podziału łożysk. Dzielimy je na dwa podstawowe rodzaje, a będą to łożyska ślizgowe i łożyska toczne. Na samym początku zajmiemy się więc łożyskami ślizgowymi. W takich łożyskach powierzchnia czopa wału ślizga się na powierzchni panewki lub też w bezpośredni sposób na powierzchni otworów, jakie znajdują się w łożyskach.

W czasie pracy występuje więc tarcie ślizgowe. Łożysk ślizgowych używa się przy przenoszeniu ciężarów wahających się nawet kilka MN, czy też przy obciążeniach udarowych, kiedy te łożyska muszą tłumić drgania wału – co nazywamy łożyskowaniem. Łożyskami ślizgowymi posługujemy się przy wysokich prędkościach obrotowych, no i pozyskiwaniu tarcia płynnego, w razie konieczności stosowania łożysk dzielonych, zwykle gdy wymagana jest cichobieżna praca. Łożysk ślizgowych używa się przy drobnych konstrukcjach, jak również przy minimalnych obciążeniach. Więcej informacji na temat łożysk znajdziemy na stronie: http://www.metalmarket.com.pl

Z czego więc składają się poszczególne łożyska?

Łożyska toczne składają się z powierzchni czopa, jak również gniazda, która podzielona jest częściami tocznymi. Poprzez to umożliwiony staje się ruch obrotowy czopa bez ślizgania się względem oprawy. Łożysko takie przetacza się, dlatego nie ma mowy o tarciu ślizgowym, a tarciu tocznym. O dobre łożyskowanie nie jest łatwo, trzeba zastosować i dobrać odpowiednie łożysko.

Gdzie wykorzystuje się łożyska toczne?

łożyskaZnajdują one zastosowania zwłaszcza gdy pragniemy uzyskać maleńkie opory w trakcie wykonywanej pracy, a zwłaszcza podczas rozruchu, przydają się przy zmieniających się prędkościach obrotowych wału, lub też kiedy maszynę nagminnie zatrzymuje się lub uruchamia. Łożyska możemy podzielić również na rodzaj ruchu, czyli są to łożyska umożliwiające wzajemny ruch obrotowy, łożysko wahliwe, czy też prowadnice.

Nie zapomnijmy także o podziale łożysk ze względu na kierunek siły, jaka obciąża łożysko, czyli podział łożysk na: poprzeczne, poprzeczno-wzdłużne, jak również i wzdłużne. Łożyskami zajmiemy się w kolejnych artykułach, które pojawią się wkrótce. Więc do usłyszenia za niedługo.